בין האולפנים שתמצאו אצלנו, ישנו מגוון הולך וגדל של סוגי אולפנים.
אולפנים אלו מתחלקים לשתי קטגוריות:
אולפנים ביתיים ואופנים מסחריים.
מאמר זה ינסה לסכם על קצה המזלג מה הוא אולפן ביתי והאם אכן יש לו יכולת להגיע לרמתם של האולפנים המסחריים.

אז נתחיל בשאלה:
ממה בכלל מורכב אולפן?
מה הם הדברים שדרושים בחלל מסויים כדי שיוכל לענות להגדרה “אולפן הקלטות”?
בראש ובראשונה, יש צורך במיקרופונים.
אם מקליטים באולפן, אז ללא ספק דרוש אמצעי הקלטה כל שהוא, ואמצעי ההקלטה הנפוץ והמשמעותי ביותר הוא המיקרופון.
אז כל מה שצריך זה מיקרופון ויש לי אולפן?
כנראה שלא.
בין המיקרופון לאוזני המאזין קיימים עוד כמה שלבים.
הבא בשרשרת החיונית לאחר המיקרופון הוא כרטיס הקול.
כרטיס קול הוא רכיב דיגיטלי, הממיר אותות חשמליים לשפה בינארית, אותה מחשבים יכולים להבין.
יש כרטיסי קול איכותיים יותר ויש איכותיים פחות, אבל בסופו של דבר, כמו שתבינו בהמשך המאמר, הכל תלוי בטכנאי.
אז מיקרופון יש, כרטיס קול יש.
זהו?
יש אולפן?
לא.
כרטיס הקול יכול לשמש כתחנת עבודה בפני עצמו, אך צורת העבודה הזאת מסורבלת ובלתי יעילה,
ולכן מה שדרוש עכשיו הוא פורמט מסויים של בקרה על החומר המוקלט.
בעברית פשוטה זה נקרא מחשב.
אבל כנראה שפאוור פוינט ואקסל לא יספיקו כדי לעבד חומרים מוקלטים, ולכן גם דרושה תוכנת עבודה.
השם הכולל לתוכנות אלה הוא Digital Audio Workstations – DAWs.
DAW נפוץ בשוק נקרא קיובייס, והוא בהחלט מאפשר את כל מה שאולפן צריך.
בין אם עריכה של חומרים שכבר הוקלטו, או הקלטה מחדש בכמות בלתי מוגבלת של ערוצים,
קיובייס מאפשרת את כל אלה, ולכן, מיקרופון, כרטיס קול, מחשב וDAW כמעט בונים לנו אולפן.
זריזי המחשבה מביניכם ודאי יעלו על העובדה שעד עכשיו שום דבר אינו בדיוק אמצעי השמעה.
קצת קשה לעבוד על מוזיקה בלי לשמוע אותה, ולכן יש צורך בזוג רמקולים.
האם כל זוג רמקולים יספיק?
ברמת העיקרון כן.
בהחלט אפשרי להוציא תוצאה לא רעה בכלל גם עם זוג רמקולים לא איכותיים,
אך שיטת עבודה זאת מאוד בעייתית, בשל העובדה שרוב ברמקולים הפשוטים לא מייצגים את טווח התדרים המלא אותו האוזן יכולה לקלוט.
ולכן רוב האולפנים הביתיים משתמשים בסוג רמקול ספציפי שנקרא “מוניטור”.
המוניטור, או בעגה המקצועית: Full-Range Studio Monitor\Speaker,
הוא סוג רמקול מסויים שמשדר את טווח התדרים המלא של האוזן האנושית.
בשל העובדה הזאת, קל יותר להוציא בעזרת מוניטור מקצועי תוצאה טובה יותר, פשוט כי הטכנאי יכול לדעת מה קורה בכל נקודה בטווח.
והנה התשובה:
מיקרופון, כרטיס קול, תוכנת מוזיקה ומוניטורים אולפניים הם כל מה שצריך כדי לענות להגדרה של “אולפן הקלטות”.
כמובן שיש צורך בטיפול אקוסטי לחללים בעייתיים, אך רוב האולפנים הביתיים מבצעים זאת, ומצליחים, גם מהחדרון הקטן שלהם בבית,
לספק תוצאות טובות שמתחרות גם בגדולים שבאולפנים המסחריים.